نکات کاربردی در طراحی داخلی خانه
  • مربوط به موضوع » <-PostCategory->

نکات کاربردی در طراحی داخلی خانه
چند نکته کوچک که بیشتر جنبه بصری دارد میتوانیم فضای مرده را زنده تر و آپارتمان را دلباز تر نماییم.

١- انتخاب رنگ دیوارها:

انتخاب رنگ مناسب برای فضای آپارتمانی به خصوص آپارتمان های با متراژ کم بسیار مهم است. رنگها از نظر درخشندگی و شفافیت انواع مختلف دارند که بهترین انتخاب، انتخاب رنگ های روشن با درخشندگی و شفافیت زیاد است.
اصولا رنگ های روشن باعث می شوند که فضا بزرگ تر به نظر آید و هر چه شفافیت و درخشندگی آن بیشتر باشد به دلیل انعکاس نور فضا زنده تر به نظر می آید.
یکی از رنگ های مناسب آپارتمان رنگ استخوانی روشن است، که علاوه بر داشتن شفافیت و روشنی با بیشتر رنگ های وسایل منزل همنشینی دارد و کمپوزیسیون مناسبی را ایجاد می نماید. جهت ایجاد تنوع در رنگ می توانید در قسمت دیوار اپن آشپزخانه از مصالح سنگی با رنگ های متنوع استفاده نمایید.

otaghkhab_400





٢-انتخاب کفپوش:

برای پوشش کف آپارتمان از مصالح گوناگونی می توان بهره گرفت. (از جمله سرامیک ها ، پارکت های طرح


چوب ، موکت و ...) اگر قصد تعویض کفپوش ساختمان را داشته باشید، در صورت استفاده از سرامیک می


بایست در انتخاب رنگ آن دقت زیادی شود، زیرا استفاده از رنگ های تیره در کف، فضا را فشرده تر نشان می


دهد.


معمولا استفاده از رنگ های بسیار روشن مثل سفید نیز معایبی به همراه دارند، یکی از معایب آن یکدست


شدن فضا است که جهت برطرف کردن یکدستی آن می توان از یک قالیچه در زیر میز مبل استفاده کرد. یا


اینکه در میان سرامیک ها طرح هایی با رنگ های متفاوت را به کار گرفت.


در صورت استفاده از پارکت نیز می بایست نکات گفته شده را رعایت نمود و رنگ های روشن طرح چوب را


انتخاب کرد.



٣- انتخاب مبلمان و نحوه قرار گیری:

انتخاب رنگ مبل اختیاری است اما استفاده از رنگ هایی مثل کرم روشن و یا حتی سفید به زنده تر کردن


فضا کمک بیشتری می نماید و فضا بزرگ تر به نظر می آید.


در مورد انتخاب طرح مبل بهتر است حتی المقدور مبل هایی با اشکال هندسی صلب و یا بدون منحنی


انتخاب شود.


در مورد نحوه چیدمان آن بهتر است مبل ها را تقریبا چسبیده به دیوار ها قرار داد علت انتخاب شکل بدون


منحنی نیز این است که مبل ها در کنار دیوار صاف ترکیب مناسب تری را ایجاد نمایند.


حتی المقدور سعی کنید وسایل خانه را نزدیک به دیوارها قرار دهید تا از هدر رفتن کوچک ترین فضاها نیز


جلوگیری شود.


اگر در جلوی پنجره ها از پرده های پارچه ای استفاده می کنید بهتر است رنگ آنها نیز روشن انتخاب شود.




paziraii_400


٤- نورپردازی:

نور نیز نقش مهمی را در زنده کردن فضا به عهده دارد .


استفاده از نور مناسب و یکنواخت در آپارتمان خفگی محیط را از بین می برد، البته استفاده از نور طبیعی


بسیار مناسب تر است. در صورت ضعیف بودن نور طبیعی کمبود آن را با به کارگیری نور مصنوعی جبران


نمایید.


حتی المقدور از پرده های عمودی یا کرکره ای استفاده نکنید، زیرا از ورود نور خورشید به داخل تا میزان زیادی


جلوگیری می نمایند.


پرده های پارچه ای یا توری بهترین انتخاب برای پنجره های آپارتمان محسوب می شوند. زیرا نور را به خوبی از


خود عبور می دهند.


استفاده از نور پردازی موضعی بر روی قاب ها و ... نیز باعث تحرک و ایجاد حرکت در فضا می شود.



نورپردازی در آشپزخانه، حمام و هال ورودی :

در بخش هایی از آشپزخانه که اغلب محل انجام کار محسوب می شود به نور کافی نیاز داریم. مانند سطح


روی اجاق گاز، سینک ظرف شویی و سطوح روی کابینت ها که برای آماده سازی وسایل آشپزی و مواد


غذایی مورد استفاده قرار می گیرند.




ashpazkhaneh_400


علاوه بر نیاز به روشنایی در این اماکن، فضای کلی آشپزخانه نیز باید از نور کافی برخوردار باشد. اگر


آشپزخانه محل صرف غذا نیز هست استفاده از چراغ های سقفی که ارتفاع شان قابل تنظیم است درست


در بالای میز غذاخوری ایده خوبی است. این چراغ ها می توانند هنگام صرف غذا روی میز را به خوبی روشن


کنند و در مواقعی که از میز استفاده نمی شود فضای کلی آشپزخانه را روشنایی ببخشند.


ترجیحاً هر یک از این چراغ ها باید دارای کلید کنترل مجزا باشند تا فقط در مواقع لزوم مورد استفاده قرار گیرند.


همچنین در بسیاری از آشپزخانه ها بعضی از کابینت ها با درهای شیشه ای و به صورت ویترین ساخته شده


اند این کابینت ها نیز نیاز به نورپردازی داخلی دارند


نور کافی برای سطح روی اجاق گاز در آشپزخانه هایی که دارای یک هواکش یا هود در بالای اجاق گاز


هستند توسط چراغ هواکش تأمین واگر هواکش مجهز به چراغ نیست از یک چراغ قابل تنظیم در بالای اجاق


گاز نصب شود.


همچنین بالای سینک ظرفشویی نیز به یک چراغ نیاز تا شب هنگام نور کافی برای شست و شوی ظروف و


مواد غذایی را برای ما فراهم کند.


برای تأمین نور کافی در سطح روی کابینت ها از چراغ های مهتابی در زیر کابینت ها دیواری نصب می شود و


بی آنکه دیده شوند و موجب آزار چشم باشند نور کافی را بر سطح روی کابینت ها می تابانند. چنانچه


کابینت های زمینی عمیق باشند و نور محیط به اندازه کافی درون آنها را روشن نکند برای دسترسی راحت به


وسایل داخل این نوع کابینت ها می توان چراغ های کوچکی در آنها نصب کرد که با کلیدهای اتوماتیک کنترل


شوند و با باز و بسته شدن در کابینت ها روشن و خاموش شوند.


نورپردازی در فضای حمام و دستشویی از اهمیت کمتری برخوردار است




hamam_400


حمام و دستشویی علاوه بر چراغ های سقفی که برای تأمین روشنایی محیط به یک چراغ دیواری در بالای


آینه نیازدارند. برای این منظور از چراغ های فلوئورسنت استفاده نکنید زیرا نور این چراغ ها موجب تغییر برخی


از رنگ ها شده و تصویر شما را با رنگ های غیرواقعی در آینه منعکس می کنند.


نورپردازی قسمت های مختلف خانه، هال ورودی، راهروها و راه پله ها


این اماکن باید از نور فراوان برخوردار باشند به خصوص راه پله ها. در اینجا ایمنی مهم تر از زیبایی است و


بهترین روش نورپردازی روشن کردن مسیر حرکت و سطح روی پلکان با چراغ هایی است که به دیوار نصب


می شوند و نور را به طرف پایین می تابانند. استفاده از چراغ های دیواری کار تعویض لامپ را نیز ساده تر می


کند.


آنچه تاکنون بیان شد در جهت تأمین نور کافی و روشنایی لازم برای انجام فعالیت های گوناگون در هر یک از


اتاق ها بود؛ اما نورپردازی می تواند در جهت زیباسازی و جلب توجه بیننده به سوی اشیای تزئینی و ویژگی


های زیبای یک اتاق نیز باشد.


برای این منظور بهترین انتخاب چراغ های قابل تنظیمی هستند که به صورت تک، دوتایی و سه تایی در بازار


موجودند و پس از نصب در یک نقطه از دیوار می توان هر یک از آنها را به سمت دلخواه تنظیم کرد


به صورتی که محل مورد نظر ما را روشن کند. نور این چراغ ها را می توان به راحتی بر روی یک دیوار، یک تابلو


و یا یک مجسمه دلخواه تنظیم کرد و یا حتی بخشی خاص از اتاق (مانند محل قرارگیری شومینه و یا یک آرک


در سقف) را به وسیله آنها روشن کرد.


طبقات داخل کابینت های در شیشه ای را نیز می توان با استفاده از روش های گوناگون روشنایی بخشید.


اما یکی از بهترین راه ها نصب چراغ های کوچک در زیر هر یک از طبقات، و یا در مواقعی که طبقات شیشه


ای هستند نصب یک لامپ در قسمت بالا و یا پایین کابینت است.



٥- استفاده از طبیعت:

در ساختمان های حیاط دار کمبود طبیعت به وسیله ایجاد باغچه در کناره های حیاط جبران می شود .


اما برای جبران آن در آپارتمان می توان از گلدان های کوچک که در گوشه های فضا قرار می گیرند استفاده


کرد.


سعی کنید گلدان ها را در کنار پنجره ها و یا تا جایی که امکان دارد در کنج دیو ارها قرار دهید، زیرا معمولا


گوشه دیوار ها بدون استفاده می مانند.


در نتیجه سعی کنید تا جایی که امکان دارد از رنگ های روشن در طراحی داخلی آپارتمان استفاده کنید.


شاید این سئوال برایتان پیش آید که به کارگیری این همه رنگ روشن فضا را یکنواخت و سرد نمی کند؟ در


جواب باید گفت که این هنر شماست که با استفاده از قاب ها و وسایل تزیینی کوچک با رنگ بندی متنوع فضا


را جذاب تر نمایید.

این صفحه را به اشتراک بگذارید

ایجاد فضایی معمارانه
  • مربوط به موضوع » <-PostCategory->

ایجاد فضایی معمارانه :


از معماری رحم تا گور , انسان پیوسته خود را در فضا ها می یابد , اما کمتر فضائی را می یابد , که از شان بالقوه انسانی نشات گرفته باشد.پس از انقلاب صنعتی معماری در شکل کلی و شهری جلوهخود را از دست داد ; معماری شکل سطحی و غیر کالبدی به خود گرفت و روح بلند فضاهایداخلی به حس غریبی بدل شد.که حتی نیاز های اولیه برای انجام فعالیت های روزمره رانیز بر آورده نمی ساخت.بی گمان معماری داخلی , ماهیت خود را از ارتباط با درون انسان به دست می آورد.از این رو , با روحیه انسان رابطه مستقیمی دارد و توان تاثیرات عمیق تری را نیز میتواند دارا باشد.پس امروزه باید با نگاهی تازه تر بهاطراف نگریست انسان فقط یک وجود فیزیکی ساده که به جا و مکان نیاز داشته باشد نیست , بلکه پاسخهای احساسی وی نیز از اهمیت فراوانی برخوردارند.همچنانکه که دانش انساننسبت به خود و محیط اطرافش گسترش می یابد , حوزه دید او از زندگی و امکانات آن نیزوسیع تر میگردد و به دنبال ایجاد نظم در دنیای اطراف خود میگردد و آنگونه نظمی , منظور و مطلوب خواهد بود که بتواند بیشترین سازگاری را با طبع و روح انسان برقرارکند.اگر مدل و یا طرحی در یک دوره مورد توجه قرار گیرد به این دلیل است که براساس نیازهای زمان خود طراحی شده است از این رو طرحهای دکوراسیون و الگو های آنهمواره با تغییراتی کلی و جزئی هموار هستند باید به گونه ای طراحی شود که منطبق باخواسته های درونی انسان باشد , هدف اصلی از انجام دکوراسیون , بالا بردن زیبا سازیفیزیکی و هماهنگی آن با احساسات درونی انسان میباشد که جز با تاکید بر روابطی چونعاملیت و عملکرد با فرم و... و همچنین به وسیله عناصر متعلقه و مرتبطی چون رنگ , بافت و.... میسر و مقدور نمی باشد طراحی داخلی در ايجاد فضايي مطلوب و دلنشين براي افراد جامعه نقش موثردارد.محيط مناسب يعني فضايي كه بشر در آن بتواند فارغ از فشارهاي ناخواستهرواني رشد كرده و شكوفا شود و اين از خواسته هاي عقلاني و منطقي هر جامعهاست.بنابراین , هدف طراحی داخلی بهبود عملکرد فیزیکی و روانی و دست یابی به اصولزیبا شناسی فضای داخلی است.در این میان , اصولی که در طراحی با هدف ایجاد فضائیمعمارانه در نظر گرفته می شود , در۹عنوان زیر تقسیم بندی می شوند:

۱. فرم:بافت و فرم مهمترین نقش را در آذین و دکوراسیونبر عهده دارند آنها زیبائی و عملکرد را به برنامه خود می افزایند.انتخاب بافت و فرماز سبک معماری و محدودیتهای محیطی و همچنین اولویتهای شخصی متاثر خواهد شد.بدون شکگزینه های امکانپذیر زیادی وجود دارد که وظیفه تعیین فرم را دارند اگر به نقش اینقواعد توجه کنیم آنگاه میتوانیم انتخابی آگاهانه و هوشمندانه داشته باشیم و بدینگونه خطا های بصری را میتوان شناسائی کرد.فرم ها می توانند در نگاه ما به تناسب اثربگذارند.
۲.رنگ :یکی از ملاحظات روانشناختی رنگ که در کاربرد هنری رنگ اهمیت دارد ،بررسی تأثیر متقابل رنگ ها است . جلوه یا اثر هر رنگ در جوار رنگ دیگر تغییر می کندهر رنگ نسبت به دیگری میزان تیرگی یا روشنی ذاتی اش را می نمایاند . معکوس کردن اینترتیب طبیعی ، ناسازگاری رنگی به بار می آورد. رنگ های سرد ، مختصر کاهش در دمایبدن نگرنده ایجاد می کنند و رنگ های گرم باعث مختصر افزایش دمای بدن می شوند . بهلحاظ بصری ، رنگ گرم پیش می آید و رنگ سرد پس می نشیند.رنگهای درخشان به تنهاییجذاب هستند اما اگر در یک الگو یا ردیفی منظم قرارگیرند از نظر بصری تاثیر بیشتریخواهند داشت. این نوع آرایش یک ساختار ساده را بر این رنگها حاکم میکند و در نتیجهیک مفهوم و یا نوعی نظم را، ورای حضور محض رنگها، منتقل خواهد کرد.همچنین رنگهامیتوانند به نگاه ما نسبت به بافت ها تاثیر بگذارند.بافت هائی با کنتراست بالا یکاحساس فعال و پر انرژی ایجاد می کنند و رنگها را برای ایجاد محیطی آرام محصورمیکنند

۳.بافت:کلیه مواد و اجسام دارای نوعی بافت داخلی و ساختمانی هستند.بافت راتوسط دو حس لامسه و بینایی میتوان تشخیص داد .در کارهای هنری بافت های ملموس و بصریممکن است با هم تلفیق شوند و یا از یکدیگر متمایز گردند.نیاز به بافت در محیط اطرافاحتیاجی برای انسان است.طبیعت , مملو از اثرات بافتی زیبا است.اماکن پر بافت موجبفشار ذهنی و آشفتگی خاطر میگردند و متقابلآ محیط های یکنواخت اثرات بدی و کسالتباری بر انسان باقی می گذارند.بکارگیری طبیعی مواد , لذت بصری بیشتری دارد.پاره ایبافت ها , ظریف و زیبا و برخی دیگر خشن و ناهنجار بنظر میرسند.تضاد , بر میزان زبرییا ظریف , به نظر آمدن یک بافت , اثر می گذارد.بافتی که در برابر یک پس زمینه صافدیده میشود , شفاف تر از هنگامی است که در مجاورت بافتی مشابه قرار داده می شود ; کما اینکه هنگام دیده شدن در برابر یک پس زمینه زبر تر , نرم تر و با مقیاسی کوچکتربه نظر خواهد رسید
 
 


۴.نور :نور اصلی ترین عامل پویایی یک فضایداخلی است.بدون نور , فرم , رنگ , یا بافت قابل دیدنی وجود نخواهد داشت.و نههیچگونه حصار مریی جهت فضای داخلی.بنابراین , نخستین عملکرد طراحی نور , روشن کردنفرم ها و فضای یک محیط داخلی و نیز اجازه به کاربردهای فضا است تا فعالیت ها ووظایف خود را با سرعت , دقت و راحتی در خود انجام دهند.نور بر ادراک ما از بافتتاثیر میگذارد و در عوض خود هم توسط بافتی که آن را روشن می کند , تحت تاثیر قرارمی گیرد.نور مستقیم که روی سطحی با بافت فیزیکی می تابد , بافت دیداری آن را افزایشمیدهد ; در حالی که نور پراکنده , بافت فیزیکی را تشدید کرده و حتمآ می تواندساختار سه بعدی آن را مبهم نماید. از آنجا که چشمان ما همواره در جستجوی درخشنده ترین اشیاء و پرتحرکترینتضادهای سایه و روشن در میدان دیدشان می باشد , این هماهنگی در طراحی نورپردازیمتمرکز سطح کار , اهمیت ویژه ای مییابد
۵.بازشوها:بازشوها , سطوح را از نظر بصری مجزا می کنند و آنها را به طور انفرادیتفکیک مینمایند.هر چه بر اندازه و تعداد این بازشوها افزوده شود , بسته بودن فضاکمتر احساس می گردد , فضا بازتر می شود و شروع با ادغام با فضای مجاور می کند.تاکیدبصری بیشتر روی سطوح محصور کننده است تا حجم تعریف شده توسط این سطوح.و از آنجا کهشدت تابش نور خورشید برای ما تقریبآ و جهت آن قابل پیش بینی می باشد , چگونگی تاثیرآن بر وجوه , فرم ها و فضا های یک اتاق از نظر بصری به وسیله اندازه , محل قرارگیری , و جهت پنجره ها و نور گیری آن اطاق تعیین میشود.برای تعیین نوع نور طبیعی ایکه یک اتاق میگیرد و جهت پنجره یا نورگیر میتواند مهمتر از اندازه آنباشد
۶.خط دید در فضا :آسمان در روز توسط خط افق از زمین جدا می گردد.در شب اشکال سماوی وستارگان وجه تمایز آسمان از زمین هستند.فضای داخلی نیز توسط دیوار ها و سقف شکلگرفته , از فضای بیرون مجزا می شود.فضا و شکل دو عنصر جدا ناشدنی اند , زیرا تماماشکال در فضا تحقق می یابند و در همان حال فضا را اشکال , شکل می دهند.در معماری , تفاوت های ناگهانی شکل ها در جهات بالا و پایین و یا در عرض و طول , فضایی پر هیاهوو فعال بوجود می آورند.به وسیله دکور و مبلمانی که بر ارتفاع خاصی تاکید ندارند وبا تعادل و نظم و وحدتی بدیع در میان کف و سقف می توان تحرک بیشتری در فضا ایجادکرد و از کسالت فضائی کاست. اشکال اگر بزرگ و منظم و یکسان باشند فشار قابل توجهی به وجود می آورند , اگر کوچک و نا منظم باشندممکن است قدرت خود را با دفع شدن نیروهای شیی بلند ترازدست بدهند.بهمین سبب مقیاس و تناسب در رابطه با مبلمان از اهمیت ویژه ای برخورداراست
۷.مبلمان:از این رو با مبلمان و رنگیمتناسب خواهیم توانست ترکیب بندی با ثبات داشته باشیم. هر ترکیب بندی را میتوانکارآمد دانست به شرط این که عناصر صحنه به طور موثر با بینندگان مورد نظر آن،ارتباط برقرار کند. در اغلب موارد، نکته اساسی در شناسایی عناصر کلیدی صحنه نهفتهاست تا با نظم مبلمان و میزان نور ، آنها را از دل سایر عناصر تصویری متفرقه، بیرونبکشید. همین اشیاء مزاحم، صحنه ها را مخدوش میکنند و همچنین،بهتر است به جای تمرکززیاد روی جزییات خیلی خاص، تنها روی ساختار کلی صحنه تمرکز کنید. چرا که تاثیر آنهادر مقابل ترکیب بندی عمومی، بسیار سطحی است.منظور از مبلمان کارآمد مبلمانی است کهنه تنها فضا را تزئین کرده و آن را از لحاظ زیباشناختی میاراید , بلکه دارای کاراییو عمکرد مناسب و متناسب باشد.این عناصر می توانند از لحاظ دیداری برای چشمان ما لذتبخش , برای قوه لامسه ما جالب و یا محرکی برای ذهنباشد

۸.عملکرد فضائی و محدودیت ها:عنصری که درشروع باید مدنظر قرار گیرد عملکرد و نحوه استفاده از فضای داخلی است.یک چهار دیواریمیتواند به عنوان اطاق خواب "نشیمن " اطاق بچه " آشپزخانه" یا دفتر کار شخص معینبرای فعالیت مشخص قرار گیرد ضروری است با استفاده از عواملی چون نورپردازی و چیدنمبلمان تقسیم گردد تا عملکرد هر یک دقیقآ مشخص گردد.شکل و نظم اثاثیه می تواندهمچون دیوارها در یک فضای بزرگ ایجاد نوعی محصوریت کرده و الگو های خاصی را بهنمایش بگذارد.حتی یک عنصر تنها قادر است از طریق فرم , اندازه و شکل خود , فضای راتحت الشعاع قرار داده و حوزه فضایی را نظم بخشد.همچنین نور و الگو های تاریک و روشنآن باعث می شود تا قسمتی از فضا جلب نظر کرده و در عوض از اهمیت سایر قسمت ها کاستهشود و در نتیجه , فضا از این طریق تقسیم بندی می شود.بنابراین با افزایش عناصر یکطرح , روابط فضایی نیز تنوع می یابند.این عناصر , درون مجموعه ها و دسته هایی قرارمیگیرند که هر کدام نه تنها فضا را اشغال میکنند بلکه بیانگر یا مشخص کننده فرمفضایی نیز هستند. در نهایت شکل گیری فضا به نحوه ی استفاده ما از آن فضا بستگی قاطعدارد.ماهیت فعالیت های ما و نحوه انجام آنها بر طرح , نظم و سازمان دهی فضای داخلیتاثیرمیگذارد

۹.مقیاس در فضا :به سایز و مقیاس در فضا توجه نمائید.امکانات و حسفضائی بزرگ در فضائی کوچک به ما احساس عظمت میدهد.مقیاس انسانی , به حس بزرگی اطلاقمیشود که یک شی به ما میدهد.اگر ابعاد یک فضای داخلی یا اندازه ی عناصر داخل آن برایما حس کوچکی القاء کنند , می توانیم بگوییم آنها فاقد مقیاس انسانی هستند.از طرفدیگر , در صورتی که عناصر یک فضا از طریق نیازهای ابعادی مربوط به دسترسی و فواصلایمن یا حرکت , تناسب راحتی را برای ما فراهم کرده یا به نظر کوتاه نیایند , میتوانیم بگوییم دارای مقیاس انسانیاست
این صفحه را به اشتراک بگذارید

نكات پايه‌اي طراحی داخلی
  • مربوط به موضوع » <-PostCategory->

نكات پايه‌اي طراحی داخلی :


هر فضای داخلی اعم از محل کار، تفریح یا سکونت، قابلیت زیبا شدنرا دارد؛ تنها بایست چگونه از اصول و عوامل سازمان بندی صحیح بعلاوه کمی ذوق وسلیقه استفاده کرد تا شرایط مناسب و دلخواه پدید آید. شروع کار در فضاسازی و تزئینباید عاری از جنبه های ذهنی و خیال پردازی غیر واقعی باشد. برخورد اول با مسالهلازم است با در نظر گرفتن عینیات و امکانات صورت پذیرد. ساختن خانه‌ای در رویا آساناما در عمل سخت و دشوار است!
هدف از این مقدمه نفی اهمیت و نقش تخیل نیست بلکهمنظور ارائه طریقتی است که تخیل نیز مانند سایر عوامل، تحت نظمی منطقی درآید و شکلعنصری سازنده به خود گیرد. به خاطر عوامل متعددی که در شکل‌گیری یک طرح موقت دخالتداردند اجرای کار نیازمند برنامه‌ای دقیق و منظم است. پیشرفت قدم به قدم و حساب شدهاز اتلاف دقت و هزینه می کاهد و در نتیجه حاصل کار را پر ثمر می‌سازد، لذا در طرحاجرائی عواملی چند لازم است مورد نظر قرار گیرد.

عملکرد
اولین عنصریکه در شروع باید مدنظر قرار گیرد عملکرد و نحوه استفاده از فضای داخلی است. یک چهاردیواری می‌تواند به عنوان اطاق خواب، نشیمن، اطاق بچه، آشپزخانه، سالن ورزش،فروشگاه یا اداره شخص معین برای فعالیت مشخص قرار گیرد.... ضروری است با استفاده ازعواملی چون نورپردازی و چیدن مبلمان تقسیم گردد تا عملکرد هر یک دقیقآ مشخصگردد.

افراد
نیازهای یک خانواده پر جمعیت با حتیاجات فردی مجرد یکساننیست. وجود اطفال خردسال قهرآ نوع خاصی تزئین را دیکته میکند خصوصیات روانی افرادخانواده و زمانی را که با هم یا جدا از هم در منزل صرف میکنند نیز از عماملی مهم درارایش خانه بشمار میرود لذا منظور داشتن سلیقه کلیه اعضای خانواده ضروریاست.
آسایشدر نظر گرفتن آسایش ساکنان خانه بیش از زیبائی در دکوراسیون واجداهمیت است. اطاق زیبا اما غیر قابل استفاده تدریجا به جایگاه ارواح بدل میگردد! محلکار زندگی یا استراحت چنانچه شرایط مناسب و راحتی فراهم ننماید دارای فضای سنگین وکسالت بار شده افراد را از خود گریزان خواهد نمود نقش عمده معماری و تزئین داخلی درحقییقت ایجاد محیطی مناسب برای زیستن و فعالیت های انسانی است.

ویژگیها
منظره اطاق، میزان نور طبیعی و خصوصیاتمعماری ساختمان از دیگر عواملی هستند که قبل از شروع تزئین باید مدنظر قرارگیرند.این عوامل اجزا ثابتی را تشکیل میدهد که تغییر آنها و پس از اتمام کار دیگرانامکان پذیر نیست لذا ترکیب بندی را طوری باید انجام داد که از جنبه‌های مثبت اینویژگی‌ها حداکثر بهره‌ برده‌شود.

نقشه
انجام کار چه در ساختمانی نو و
چه تغییر دکور یک ساختمان کهنه باشد باید با در نظر گرفتن شکل فضا و پیاده کردننقشه آن صورت گیرد. کشیدن نقشه یکی از ضروری ترین اقدامات است. جابجائی مبلمان یاتغییر رنگ بر روی نقشه امری ساده و بدون فرج است اما ارتکاب هر اشتباه پس از اتمامکار به قیمت صرف هزینه اضافی و دوباره کاری است .نقشه نه تنها فضای قابل استفاده راپیشاپیش نمایش میدهد بلکه به کمک ان میتوان تعداد و اندازه اثاثه مورد نیاز را نیزمشخص کرد.

نور
ضمن کشیدن نقشه مناطقی که از آنجا نور طبیعی به داخلتابیده میشود و نواحی تاریک، همچنین تعداد چراغهای سقفی و آباژور با تعیین محل دقیقآنها لازم است مشخص گردند محاسبه رو شنائی عمومی و نقاطی که احتیاج به نور بیشتریبرای مطالعه یا کار دارند واجد اهمیت خاصی است.
سطوحسطوح اصلی اتاق شامل سقفو کف ودیوار ها است؛ پرده‌ها روکش مبل و صندلی، سطح درها و پنجره ها نیز سطوحکوچکتر را تشکیل می دهند. رنگ، نقش، بافت در بزرگ یا کوچک جلوه دادن اتاق موثر استنقوش درهم و رنگهای تند بر سطوح مذکور قدرت جلب توجه بیشتری داشته و فضا را شلوغ وکوچک خواهند کرد.
این صفحه را به اشتراک بگذارید